 |
 |
Under
vintern 2005 fick jag möjlighet att köpa en trimmad
Nord 4:a till rimliga pengar. Byggd av ELWA motors i Stockholm
för många år sedan. Motorn har körts drygt
1 säsong och därefter stått i några år.
Med tillhörande grenrör kommer motorn lämna ungefär
190hk.
Motorn är komplett med 48mm förgasare med trattar
och elektrisk bensinpump. Det finns ett Pipercross skumfilter
med det kommer byggas om med insugsburk och konfilter istället.
Det saknas tändning (fördelare) och generator. Motorn
kommer även att byggas om till cirkulerande kylsystem med
aluminiumkylare. |
 |
 |
|
 |
 |
För
att styra tändningen kommer ett MegaSquirt system att användas.
Med firmware MegasquirtnSpark-extra stöds bland annat COP
(coil on plug), wasted spark och en hel del annat godis. Jag
köpte mitt i byggsats, tog några kvällar att
löda ihop och testa. |
60-2
svänghjul från en TS-motorn används för
att kunna plocka in pulser för att styra tändningen. |
 |
 |
|
 |
 |
Burken
ihoplockad. |
Tillhörande
VR givare från TS-motorn. |
Fräste
till ett fäste då det saknades..? |
Ut
med det gamla, in med nya ! |
 |
 |
|
 |
 |
Eftersom
man är en riktig klant, krökte jag en ventil... Demonterade
och skaffade en ny som fick slipas om. Ventilen har 3 vinklar
istället för 1 original. |
Kontroll
ventilspel |
Klar
att lyftas i (nästan). |
 |
 |
|
 |
 |
Den
gamla motorn har blivigt lite skitig.. |
Strut
med ett nytt fäste. |
Svänghjulet
passade inte ihop med transaxeln. Tog ett nyare svänghjul
som svarvades ned. Blev tom lättare än det befintliga
svänhjulet. |
 |
 |
|
 |
 |
Tillverkade
en insugsburk i aluminium. |
Stos
för fäste av filter/slang. Skärmade av för
att inte få en massa smuts/regn direkt på filtret. |
 |
 |
 |
Mmm,
trattar... |
Monterade
en tryckande pacer fläkt. |
 |
 
|
Köpte
en ny aluminiumkylare till en Golf, något större
men passade bra. Gjorde ett skydd för kylarens ovankant.
Original slangen från termostaten passade faktiskt rakt
av. |
 |
 |
 |
 |
 |
Fick
tillverka några aluminiumrör för att få
ihop kylsystemet, passade även på att blinga till
dom lite. |
 |

 |
Kylsangarna
monterade med några siliconslangar och dom nya aluminiumrören. |
 |

 |
Tillverkade
ett expansionskärl utav ett aluminumrör. Köpte
ett lock med stos som svetades dit. |
 |
 |
|
 |
 |
Fick
klippa lite i kåpan för att nya lilla och lättare
generatorn skulle passa. |
Svarvade
ett nytt större svänghjul. Blingade upp distansen
och spännstaget. Drog även fram original kylslang
till generatorn. |
 |
 |
|
 |
 |
Putsade
på stos fästet och monterade slangen mellan stos
och insugsburk.. |
Det
mesta börjar bli klart. |
Ny
högeffekts tändspole, stående montage rekomenderas. |
 |
 |
|
 |
 |
Lamda
från en TS. |
Grenrör. |
Bensinpump. |
Tändspolen
inkopplad. |
 |
 |
|
 |
 |
Pulsgivaren
inkopplad med kablage från TS. |
Lyckades
frigöra kabeln från TS kabelstammen. |
Kablage
till Lamda, även denna från TS. |
Matning
till tändboxen. |
 |
 |
|
 |
 |
Skruvade
boxen på torpedväggen. |
Påörjat
kabeldragning och lödning av kontakter. Box med tillhörande
komponter säkrades av separat och monterades på en
liten konsol under boxen. |
 |
 |
|
 |
 |
Svarvade
ned kopplingshjulet. |
En
ny ofjädrad sinterlammel koppling från SPEC. |
 |
 |
|
 |
Förstärkte
växellådsfästet med en genomgående M8
skruv, borrade 10mm men monterade i T formade "hattar"
för att erhålla en viss rörelsemån.. |
Stoppade
in en lamell till i diffbromsen, skall enligt uppgift öka
diffbromsen från 25 till 48%.. |
 |
 |
 |
Motorn
är igång ! |
Fick
lite konstiga problem, men det visade sig att värmen från
expansionskärlet spred sig (såklart...) och värmde
upp MS boxen. Monterade boxen på en par distansrör,
har fungerat bra. |
 |
Uppdateringar
fram till säsongen 2007 |
 |
 |
 |
|
Köpte
en bredbandslamda från Innovative. Ersatte befintlig lamda
sensor och monterade indikering och resetknapp i konsolen under
värmepaket. |
 |
 |
 |
Resetknapp
och indikering. |
Kompletterade
MS boxen med styrning av varvräknare och 3-stegs shiftlight. |
 |
 |
|
 |
Det
blev vädligt varmt där soppapumpen var monterad, flyttade
den tilll en svalare placering. |
Tog
bort värmepaketet och ersatte slangarna med pluppar som
svarvades i aluminium tillsvidare. |
 |
Uppdateringar
fram till säsongen 2008 |
 |
 |
 |
|
För
att få motorn att andas ordentligt monterades nya rostfria
ventiler med platta tallrikar och smalare skaft. Ventilstyrningarna
kortades och det kompletteringsportades i kanalerna. Sätena
frästes med en fullradie mira fräs. Fick fräsa
något i kolvarna för att ventilerna skulle gå
fritt, små märken i kolven visade att det måste
vart väldigt lite frigång tidigare. |
 |
 |
 |
 |
|
Tvättade
av motorn (såklart) innan den lyftes tillbaks. Skaffade
nya lite hårdare motorkuddar. |
 |
 |
 |
 |
|
För
att minska hur mycket motorn rör sig byggdes ett nytt fjädertornstag.
Svetsade på ett fäste på orginal lyftögla
och passde ihop ett motsvarande fäste på staget.
Valde att ha kudden dragande eftersom det gärna får
rör sig lite iallfall.. |
 |
 |
 |
 |
|
Nytt
luftfilter från K&N, det gamla Pipercross filtret
hade gjort sitt. Själva skummet hade börjat att luckra
upp sig. Bockade till ett litet skydd över bensinpumpen,
dock kommer pumpen troligen flyttas när aluminiumtanken
monteras senare under säsongen. |
 |
 |
 |
 |
|
Gjorde
en ny bricka för att kunna hålla tillbaka oljelocket,
ville gärna lossna litegrann ibland. Flyttade upp tändspolen,
den satt lite dumt till tidigare. Uppgraderade tändstyrninen
till andra generationens CPU. Mest markant var att motorn blev
mer lättstartad tack vare bättre hantering utav tandade
hjul.
Efter bromsning och optimering hos Autokinito visade motorn
102.5 kW vid 6900 rpm och 183 Nm vid 5900 rpm. Svackan som fanns
på mellanregistret är helt bort, det känns tydligt
när man kör.
Kommer att köra motorn på Gelleråsen och Anderstorp,
det skulle gå att få lite mer topp till bekostnad
av mellanregister men frågon om det verkligen behövs
och ger en snabbare bil. |
 |
Efter
säsongen 2009 |
 |
 |
 |
|
Efter
Mantorp var det något som inte stämde, toppen demonterades
och lämnades till Autokinito. Alla säten slipades
in på nytt och ventilspel justerades samt nya tätningar.
Motorn provkördes och det var fortfarande inte riktigt
bra. Lyckas med en himla tur komma över nya kolvringar
och dessa byttes ut. Motorn provkördes på nytt och
nu verkade allt fungera väl. Motorn är numera till
salu och affär har gjorts med en Bertone ägare även
om motorn av olika orsaker inte lämnats över ännu. |
 |
Fortsättning
följer.... |