Under vintern 2005 fick jag möjlighet att köpa en trimmad Nord 4:a till rimliga pengar. Byggd av ELWA motors i Stockholm för många år sedan. Motorn har körts drygt 1 säsong och därefter stått i några år. Med tillhörande grenrör kommer motorn lämna ungefär 190hk.

Motorn är komplett med 48mm förgasare med trattar och elektrisk bensinpump. Det finns ett Pipercross skumfilter med det kommer byggas om med insugsburk och konfilter istället. Det saknas tändning (fördelare) och generator. Motorn kommer även att byggas om till cirkulerande kylsystem med aluminiumkylare.
För att styra tändningen kommer ett MegaSquirt system att användas. Med firmware MegasquirtnSpark-extra stöds bland annat COP (coil on plug), wasted spark och en hel del annat godis. Jag köpte mitt i byggsats, tog några kvällar att löda ihop och testa. 60-2 svänghjul från en TS-motorn används för att kunna plocka in pulser för att styra tändningen.
Burken ihoplockad. Tillhörande VR givare från TS-motorn. Fräste till ett fäste då det saknades..? Ut med det gamla, in med nya !
Eftersom man är en riktig klant, krökte jag en ventil... Demonterade och skaffade en ny som fick slipas om. Ventilen har 3 vinklar istället för 1 original. Kontroll ventilspel Klar att lyftas i (nästan).
Den gamla motorn har blivigt lite skitig.. Strut med ett nytt fäste. Svänghjulet passade inte ihop med transaxeln. Tog ett nyare svänghjul som svarvades ned. Blev tom lättare än det befintliga svänhjulet.
Tillverkade en insugsburk i aluminium. Stos för fäste av filter/slang. Skärmade av för att inte få en massa smuts/regn direkt på filtret.
Mmm, trattar... Monterade en tryckande pacer fläkt.
Köpte en ny aluminiumkylare till en Golf, något större men passade bra. Gjorde ett skydd för kylarens ovankant. Original slangen från termostaten passade faktiskt rakt av.
Fick tillverka några aluminiumrör för att få ihop kylsystemet, passade även på att blinga till dom lite.
Kylsangarna monterade med några siliconslangar och dom nya aluminiumrören.
Tillverkade ett expansionskärl utav ett aluminumrör. Köpte ett lock med stos som svetades dit.
Fick klippa lite i kåpan för att nya lilla och lättare generatorn skulle passa. Svarvade ett nytt större svänghjul. Blingade upp distansen och spännstaget. Drog även fram original kylslang till generatorn.
Putsade på stos fästet och monterade slangen mellan stos och insugsburk.. Det mesta börjar bli klart. Ny högeffekts tändspole, stående montage rekomenderas.
Lamda från en TS. Grenrör. Bensinpump. Tändspolen inkopplad.
Pulsgivaren inkopplad med kablage från TS. Lyckades frigöra kabeln från TS kabelstammen. Kablage till Lamda, även denna från TS. Matning till tändboxen.
Skruvade boxen på torpedväggen. Påörjat kabeldragning och lödning av kontakter. Box med tillhörande komponter säkrades av separat och monterades på en liten konsol under boxen.
Svarvade ned kopplingshjulet. En ny ofjädrad sinterlammel koppling från SPEC.
Förstärkte växellådsfästet med en genomgående M8 skruv, borrade 10mm men monterade i T formade "hattar" för att erhålla en viss rörelsemån.. Stoppade in en lamell till i diffbromsen, skall enligt uppgift öka diffbromsen från 25 till 48%..
Motorn är igång ! Fick lite konstiga problem, men det visade sig att värmen från expansionskärlet spred sig (såklart...) och värmde upp MS boxen. Monterade boxen på en par distansrör, har fungerat bra.
Uppdateringar fram till säsongen 2007
Köpte en bredbandslamda från Innovative. Ersatte befintlig lamda sensor och monterade indikering och resetknapp i konsolen under värmepaket.
Resetknapp och indikering. Kompletterade MS boxen med styrning av varvräknare och 3-stegs shiftlight.
Det blev vädligt varmt där soppapumpen var monterad, flyttade den tilll en svalare placering. Tog bort värmepaketet och ersatte slangarna med pluppar som svarvades i aluminium tillsvidare.
Uppdateringar fram till säsongen 2008
För att få motorn att andas ordentligt monterades nya rostfria ventiler med platta tallrikar och smalare skaft. Ventilstyrningarna kortades och det kompletteringsportades i kanalerna. Sätena frästes med en fullradie mira fräs. Fick fräsa något i kolvarna för att ventilerna skulle gå fritt, små märken i kolven visade att det måste vart väldigt lite frigång tidigare.
Tvättade av motorn (såklart) innan den lyftes tillbaks. Skaffade nya lite hårdare motorkuddar.
För att minska hur mycket motorn rör sig byggdes ett nytt fjädertornstag. Svetsade på ett fäste på orginal lyftögla och passde ihop ett motsvarande fäste på staget. Valde att ha kudden dragande eftersom det gärna får rör sig lite iallfall..
 
Nytt luftfilter från K&N, det gamla Pipercross filtret hade gjort sitt. Själva skummet hade börjat att luckra upp sig. Bockade till ett litet skydd över bensinpumpen, dock kommer pumpen troligen flyttas när aluminiumtanken monteras senare under säsongen.
Gjorde en ny bricka för att kunna hålla tillbaka oljelocket, ville gärna lossna litegrann ibland. Flyttade upp tändspolen, den satt lite dumt till tidigare. Uppgraderade tändstyrninen till andra generationens CPU. Mest markant var att motorn blev mer lättstartad tack vare bättre hantering utav tandade hjul.

Efter bromsning och optimering hos Autokinito visade motorn 102.5 kW vid 6900 rpm och 183 Nm vid 5900 rpm. Svackan som fanns på mellanregistret är helt bort, det känns tydligt när man kör.

Kommer att köra motorn på Gelleråsen och Anderstorp, det skulle gå att få lite mer topp till bekostnad av mellanregister men frågon om det verkligen behövs och ger en snabbare bil.
Efter säsongen 2009
Efter Mantorp var det något som inte stämde, toppen demonterades och lämnades till Autokinito. Alla säten slipades in på nytt och ventilspel justerades samt nya tätningar. Motorn provkördes och det var fortfarande inte riktigt bra. Lyckas med en himla tur komma över nya kolvringar och dessa byttes ut. Motorn provkördes på nytt och nu verkade allt fungera väl. Motorn är numera till salu och affär har gjorts med en Bertone ägare även om motorn av olika orsaker inte lämnats över ännu.
Fortsättning följer....
2010-02-26